lunedì, luglio 09, 2007

BORHEZI INKUIZITOR

 
 
 
 
Borges Essays 
nga A.C.
 

Sfera e Pascal-it

 

 

     Ndoshta historia e përbotshme është historia e disa metaforave. Me përvijue një kapitull të kësaj historie ka me qenë qëllimi i këtij shënimi.

     Gjashtë shekuj para erës kristiane, rapsodi Ksenofan nga Kolofonia, i lodhur nga  vargjet e Homerit që recitonte qytet më qytet, dënoi poetët që i patën mveshur përngjasime antropomorfike perëndive dhe u propozoi grekëve një Zot të vetëm, i cili qenka një sferë e përjetshme. Në Timeun e Platonit shkruhet se sfera është trupi më i përkryer e më njëtrajtësor, pse të gjitha pikat e sipërfaqes janë të barazlarguara prej qendrës; Olaf Gigon-i (Unsprung der grieschen Philosophie, 183) pohon se Ksenofani foli në mënyrë analogjike; Zoti qenka sferoid, sepse një trajtë e tillë është më e mira, ose më e përshtatshmja, për me përfaqësue hyjninë. Parmeneidi, dyzet vjet më vonë e përsëriti atë imazh (qënia i ngjan një sfere të rrumbullokasur përsosmërisht, forca e së cilës është kostante prej qendrës kah cilido drejtim"); Kaloxhero dhe Modolfi argumentojnë se ai rroku me intuitë një sferë të pafundme, a në zmadhim të pafundëm dhe se fjalët e shënuara kanë një kuptim dinamik (Alberelli, Gli Eleati, 148). Parmeneidi dha mësim në Itali; pak vjet mbas vdekjes së tij siçiliani Empedokli prej Agrixhentos thuri një kozmogoni të hollësishme; te kjo gjendet një pjesë ku thërrmijat e tokës, ujit, ajrit e zjarrit formojnë një sferë pafund "Sphairos-in e rrumbullakët" që galdon në vetminë e vet qarkore.

     Historia e përbotshme vazhdoi rrjedhën e saj, perënditë tëpër njerzore që Ksenofani pati sulmuar u turpëruan duke rënë në nivelin e sajimeve poetike apo të demonëve, por u përfol se njëri syresh Hermes Trismegjisti 1, kishte diktuar një numër të pacaktuar librash (42, simbas Klementit nga Aleksandria; 20 000, simbas Jiambilikut; 36. 525 simbas priftënve të Thot-it 2, që është vetë Hermesi) në faqet e të cilëve qenë shkruar të gjitha gjërat. Fragmente prej kësaj biblioteke mikluese, të përpiluar ja të farkëtuar duke filluar prej shekullit të III -të, formojnë atë që quhet Corpus Hermeticum; në njërin prej tyre, ja në Ascelpio edhe ky i atribuar Trismegjistit, teologu francez Alain De Lille – Alanus   de Insulis – zbuloi në fundin e shekullit të XII këtë formulë, që kohët e mëvonshme s'do linin në harresë: "Zoti është një sferë që mund të kapet veç prej intelektit (intelligible), qendra e së cilës është gjithkund dhe perimetri askurrkund." Presokratikët kishin folur për një sferë pa fund; Alberelli (sikurse para tij Aristoteli) mendon se të folurit në këtë mënyrë përbën një contradictio in adjecto, sepse në këtë fjali kryefjala e kallëzuesi asgjësohen njëra me tjetrin; kjo mundet edhe me qenë e vërtetë, gjithsesi formula e librave hermetikë na lejon, gati, me e rrokë me intuitë atë sferë. Në shekullin e XIII-të, ky imazh u rishfaq te simboliku Roman de la Rose, i cili ia mvesh Platonit, sidhe te enciklopedia  Speculum Triplex; në XVI -tin, kapitulli i fundit i librit të fundit të Pantagruel-it zuri me ngoje atë  "sferën intelektuale, qendra e së cilës është gjithandej e perimetri kurrkund, që quajnë Zot." Për mendjen mesjetare, kuptimi qe i qartë: Zoti ndodhet te secila prej krijesave të tij, por asnjëra nuk E kufizon. " Qielli, qielli i qiellit s' të mban dot."

pati thanë Salomoni (Mbretrit, 8, 27); metafora gjeometrike dukej si shënim shpjegues i atyre fjalëve.

     Poema e Dante ka trashëguar astronominë ptolomejane, që për njëmijë e katërqind vjet pati qeverisur imagjinatën njerëzore. Toka zë qendrën e botës. Është një sferë e palëvizshme; rrotull i sillen nëntë sfera bashkëqendrore. Shtatë të parat janë qiejt planetarë (të Hënës, Mërkurit, Afërditës, Diellit, Marsit, Jupiterit, Saturnit) ; e teta, qielli i yjeve të ngulura (fikse),   e nënta, qielli i quajtur I Pari Lëvizës. Kjo është e rrethuar prej T'Eprit (Empireo-s), që është prej drite. Krejt ky aparat i përpunuar sferash boshe, të tejpashme e rrotulluese (njëri prej sistemeve lypte 45), kishte mbërritë me u ba nevojë mendore; De Hypothesibus motum coelestium commentarioles është titulli që Koperniku, mohues i Aristotelit, i vuri dorëshkrimit që ndërroi shikim tonë për kozmosin. Për një njeri, Xhordano Brunon, thyerja e makinazheve yllësore qe një çlirim. Ai shpalli, te Cena delle ceneri, se bota është pasoja e pafundme e një shkaku të pafundëm dhe se hyjnia është e afërt, "duke qenë se është mbrenda nesh akoma më shumë sesa na vetë jemi mbrenda nesh. "Kërkoi fjalët për me ia tregue njerëzve hapsirën kopernikjane dhe te një faqe e famshme shtypi: "Mundemi me pohue me siguri se universi është i tëri qendër, apo se qendra e universit gjendet gjithandej dhe perimetri askurrkund" (De la causa, principio ed uno, V).

     Kjo u shkrua me galdim, më 1584, endè në dritën e Rilindjes; shtatëdhjetë vjet më vonë, asgjë s'kish mbetë si  pasqyrim i atij afshi dhe njerëzit u ndjenë të humbur në kohë dhe hapsirë. Në kohë, sepse në qoftë se e ardhmja dhe e kaluara janë të pafundme, saktësisht nuk do të ketë një kur në hapsirë. Në hapsirë, sepse nëse çdo qenie është e barazlarguar nga pafundësia nuk do ketë as edhe një ku. Asnjëri nuk është në asnjë ditë, në asnjë vend; askush s'e njeh fytyrën e vet. Gjatë Rilindjes njerëzimi besoi se pat arritur moshën virile dhe e shpalli këtë prej gojës së Bruno-s, Campanella-s Bacon-it. Në shekullin e XVII, kjo u shtyp nga një ndjesi plakje; për t'u justifikuar çkalli besimin e një degjenerimi të ngadalshëm e fatal të gjitha   krijesave, për shkak të mëkatit të Adamit.

(Në kapitullin e parë të Zanafillës thuhet se "të gjitha ditët e Mathuzalemit qenë nëntëqind e shtatëdhjetë e nëntë vjet"; te i gjashti se "kishte gjigantë mbi tokë atyre ditëve.") Elegjia Anatomy of the World, e John Donne, u ankua ndaj jetës shumë të shkurtë dhe shtatsisë së stërvocërr të njerëzve të tashëm, të cilët na qenkërkan të ngjashëm me zanat e pigmejtë; Milton simbas biografisë së Johnson-it, droi se lloji epik qe pamundësuar tashmë në tokë; Glanvill qe i mendimit se Adami, "Medalja e krijuar prej Zotit", gëzonte një shikim teleskopik dhe mikroskopik; Robert South, me shprehi të bujshme, shkroi: "Një Aristotel nuk qe tjetër në mos mohimi i Adamit dhe Athina, çka mbetej prej Parajsës tokësore." Në atë shekull të pashpirt, hapësira absolute që pati qenë një çlirim për Brunon, qe një labirint dhe një humnerë për Pascal-in. Ky neveriste universin e do kishte pasë dashur me e adhurue Zotin, por Zoti, për 'të, ishte më pak real se i neverituri univers. Përvojti faktin se kupa qiellore nuk fliste, krahasoi jetën tonë me atë të anijembyturve në një ujdhesë të shkretë. Ndjeu peshën e paprâ të botës fizike, ndjeu marramendje, frikë e vetmi të paskaj e i shkriu në fjalë të tjera: "Natyra është një sferë e pafundme, qendra e të cilës është gjithkund e perimetri askurrkund." Kështu e boton Brunschvigg tekstin, por botimi kritik i Tourneau-së (1941) që riprodhon fshirjet dhe hezitimet e dorëshkrimit, na zbulon se Pascal-i fillimisht shkroi effroyable: "Një sferë e frikshme, qendra e të cilës është gjithkund e perimetri askurrkund. "

     Ndoshta historia e përbotshme është historia e intonimit të ndryshëm të disa metaforave.

 

 

 

 



1 Hermes trismegjisti : tri herë i madhnishëm;   (nga greqishtja e vjetër: tris: tre; meghìstos: i madhërishëm)

2  Thot-i, varianti egjiptas i Hermesit.  [sh.    p.]

Nessun commento:

Etichette

21 ARSYE (1) Aforizma (1) Aleanca per mbrojtjen e tearit (1) Artikull (22) Astrit Cani (2) BIZANT (2) Borges (1) CAMAJ (1) Cioran (2) COPYLEFT (1) COSTUME (1) DEBAT (11) DEBORD (2) Demokracia (1) Diario albanese (1) DODONA (1) Don Kishot (4) Drini (1) Elozh (11) Email (1) ENCIKLOPEDI (1) ENGLETISJE (1) EPISTOLA (1) EROTIKA (1) ESEISTIKE (14) Eulog (1) EVOLA (1) Facebook (1) Fante (1) FILOZOFIA (6) FOTO (4) GAID MARGOT (2) GEGNISHTJA (3) GRIMCA; (1) GUESTS (1) HUMOR (4) HUMOR I ZI (4) INTERVENTO (1) INTERVISTE (2) ITALIANO (11) KAFKA (1) KINA (1) Kinema (1) Koleksioni Furra e Books (1) KOSOVA (2) KRIJIMTARI (2) KRITIKA (7) KRYEVEPRA (5) Kundera (3) KURIOZITET (1) LEKSION (1) letersi amerikane (3) Letersi angleze (2) Letersi franceze (2) Letersi irlandeze (2) Letersi shqipe (4) Letersia ruse (1) Letra frange (1) Letteratura albanese (1) LIBRAT E MI (1) LIBRI (3) LOVE BOOK (1) MAPO (4) McCarthy (1) Memento (1) Metafizika (2) Moikom Zeqo (1) parathanie (2) PERKTHIM (17) Perkthime te lira (2) PERLA (9) PESSOA (2) Petro Zheji (1) POESIA (1) POESIA ALBANESE (5) POESIA ITALIANA (3) POEZI (13) Polemika (3) POLEMIKE (5) Politikisht korrektja (2) PROKLAME (1) PROUDHON (1) PROZE (2) PRUDHON (1) PUBBLICISTICA (2) PUBLICISTIKE (7) Quarta di copertina (1) RACCONTO (3) RELIGJION (1) Rendi i ri botnor (1) REVISTA (5) Rusia (1) SAGGIO (1) SCACCHI (1) SHQIP (34) SHQIPJA (2) STAMPA (1) Stephen King (1) Syzim (1) TEATRI (2) Teatri kombtar (1) TEST (1) TIRANA (2) TREGIM (2) TREGIMET (5) VETEPERKTHIM (2)